Hautausmaakävelyt kesällä 2024

Hautausmaakävelyillä saa tietoa hautausmaista, muistomerkeistä, historiasta ja vainajien elämästä.

Hautausmaa on monien kiehtovien tarinoiden ja muistojen paikka. Hautausmaakävelyillä nähdään monien paikkakuntalaisten merkkihenkilöiden haudat, kuullaan elämäntarinoita ja hämmästellään hautamuistomerkkien rikkautta ja symboliikkaa. Kävelyt ovat avoimia teitä paikkakunnan historiaan.

Tänä vuonna kävelykierrosten teemoja ovat mm. ”Totuuksia ja tarinoita elämästä Kuopion Isolla hautausmaalla,” sekä ”Eskon puumerkki, kotiseututyötä Nilsiässä” Kankaisen hautausmaalla. Kesällä 2024 opastettuja kävelykierroksia tehdään eri hautausmaille niin Kuopion keskustassa kuin Järvi-Kuopion ja Kallaveden seurakuntien alueellakin. Ensimmäinen kierros on jo toukokuussa, viimeinen elokuussa.

Yksi merkittävimmistä Suomen ev.lut.kirkon toiminnoista on hautausmaiden ylläpito. Hautausmaat ovat muistomerkkeineen osa perinnettä ja kulttuurihistoriaa. Hautausmaakävely on oivallinen tapa tutustua niin koti- kuin mökkipaikkakunnankin menneisyyteen.

Mennyt aika tulee eri tavalla eläväksi pelkkään lukukokemukseen verrattuna, kun hautausmaalla kulkiessaan kuulee samalla selostusta paikan historiasta. Juuri näitä perinteitä ja elämänkohtaloita pyrimme järjestämillämme hautausmaakävelyillä valottamaan.

Aurinkoisia ja muistorikkaita hautausmaakävelyitä toivottaen
Juha Moilanen, puistopäällikkö

Tulosta esite halutessasi tästä.

Etsi hautoja hautahaullaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Sumuinen syyspäivä sankaripuistossa.

Kuopion keskustan alue

Iso hautausmaa

Tänä vuonna oppana on Nina Pelli.
Kaikilla Nina Pellin kierroksilla teemana on Totuuksia ja tarinoita elämästä Kuopion Isolla hautausmaalla, mutta kohteet saattavat vaihdella johtuen esim. ryhmän koosta.
Kävelykierrokset alkavat linja-autoaseman puoleiselta pääportilta klo 18.

Kesäkuu

Torstai 13.6.
Torstai 27.6.

Heinäkuu

Torstai 4.7.
Torstai 25.7.

Elokuu

Torstai 15.8.
Torstai 29.8.

Flodbergin hautausmaa

Oppaina Kuopion Oppaat ry:n oppaat. Kävelykierrokset alkavat Flodbergin kappelin edestä (Hannikaisenkatu 5) klo 18

Torstai 11.7.
Torstai 22.8.

Kettulanlahden hautausmaa

Kävelykierrokset alkavat hautausmaan portilta klo 18. Oppaana on Nina Pelli, aiheena Kettulanlahden monimuotoinen hautausmaa.

Torstai 20.6.
Torstai 8.8.

Sankaripuisto (Hatsala)

Oppaina Kuopion Oppaat ry:n oppaat. Kierrokset alkavat Tulliportinkadun puoleisilta portailta klo 18.

Torstai 6.6.
Torstai 18.7.
Torstai 1.8.
Torstai 5.9.

Kallaveden ja Järvi-Kuopion seurakuntien alue

Karttula

Keskiviikko 5.6. klo 18 Karttulan vanha hautausmaa. Erkki Taarasti ja Anne Keränen. Kierroksen aluksi on hartaus Karttulan kirkossa.

Tiitai 30.7. klo 18 Syvänniemen hautausmaaErkki Taarasti, Anne Keränen ja aluekappalainen Rauni Tarvonen. Kierroksen aluksi on hartaus Syvänniemen kirkossa.

Nilsiä

Sunnuntai 19.5. klo 15 Sankarihautausmaa. Oppaina eversti evp. Leo Puustinen ja Raili PursiainenJatkosodan loppumisen 80 –v.
kävely kaatuneitten muistopäivänä.

Keskiviikko 12.6. klo 15 Kankaisen hautausmaa.  Oppaina Helena Liukkunen ja Raili Pursiainen. Eskon puumerkki, kotiseututyötä Nilsiässä.
Lähtö pääportilta, iltavirsi paarihuoneella.

Riistavesi

Keskiviikko 19.6. klo 18 Riistaveden hautausmaa. Oppaina Niilo Lintunen ja Oona Leiviskä. Lähtö kirkon luota. Kävelyn jälkeen iltahartaus ja kahvit.

Vehmersalmi

Sunnuntai 21.7. klo 11.15 Vehmersalmen hautausmaa. Oppaina Ritva Hiekkala ja Niilo Hartikainen. Kierros alkaa kappelilta. Kävelyn jälkeen kirkossa messu – kesäasukkaiden kirkkopyhä klo 13.00 sekä jäätelöä ja mansikoita.

Keskiviikko 7.8. klo 18.30 Horkanlahden hautausmaa. Oppaina Väinö Matti Miettinen, Ritva Hiekkala ja Niilo Hartikainen. Ennen kierrosta hartaus ja Vehmersalmen kotiseutuyhdistyksen kahvitarjoilu.

Juankoski

Tiistai 2.7. klo 18 Juankosken hautausmaa. Oppaana Marja-Sisko Pihl. Iltakahvi/tee kierroksen jälkeen Ylösnousemuksen kirkon pikkusalissa.

Muuruvesi

Ilmoitetaan Kirkko ja Koti -lehdessä ja paikallislehdissä sekä verkossa kuopionseurakunnat.fi.

Kaikille kierroksille on vapaa pääsy. Tervetuloa!