Elävän veden lähde

2024-06-17 07:04:00.0, Elsa Kantele

Maalauksessa ihmiset kurottavat kohti ohuena norona valuvaa vesilähdettä.

Taidemaalari Urho Lehtisen maalaus Elävän veden lähde sijaitsi Tuomiokirkon koristeellisella kaudella Godenhjelmin alttaritaulun Ristiinnaulittu alapuolella samoissa kehyksissä.

Taidemaalari Urho Lehtinen maalasi teoksen Elävän veden lähde 1920-luvulla Kuopion tuomiokirkkoa remontoiteassa alkuperäistä koristeellisemmaksi. Kuten Lehtisen muutkin Tuomiokirkkoon tekemät, neljää evankelistaa esittävät maalaukset, myös Elävän veden lähde sijaitsi kirkon koristeellisella kaudella eri paikassa kuin nykyisin.

Maalauksen alkuperäinen paikka kirkossa oli Godenhjelmin ”Ristiinnaulitun” kanssa samoissa kehyksissä alttaritauluna. Taulujen välissä oli latinankielinen teksti ”Ave Crux Spes Unica” (”Terve risti, ainoa toivo”), joka nykyäänkin on luettavissa alttarialueella uudessa paikassaan.

Kun kirkkoa 1950-luvun lopulla jälleen remontoitiin ja sisätilat ennallistettiin vastaamaan niiden alkuperäistä asua, Lehtisen taulu siirrettiin pois alttarilta ja se on löytänyt paikkansa lähetyskynttelikön yhteydestä.