Tuomiokirkko kutsuu jälleen kesän iltamusiikkeihin

Juhannuksen jälkeen Kuopion keskuskirkon holvit täyttyvät taas musiikista torstai-iltaisin.

Konserttisarjan avaavat 27.6. sopraano Mari-Anni Hilander ja urkuri Irina Vavilova konsertillaan Tiet aukeavat (mm. Gustafsson, Sonninen, Nilsson).

4.7. kuullaan Olli Kortekankaan ja runoilija Pia Perkiön meditatiivinen iltamusiikki Vähän ennen yötä (2023). Teos paneutuu olemassaolomme perimmäisiin universaaleihin ja henkisiin kysymyksiin, elämän arjen painoon ja rakkauden kaipuuseen, viittaamatta kuitenkaan mihinkään uskontokuntaan tai tunnustuksellisuuteen. Teoksen esittävät lauluyhtye TriAngel (Aurora Ikävalko, Kaisa Näreranta ja Tuula Saarensola) sekä urkuri Jan Lehtola.

11.7. BarokkiKuopio-festivaali vierailee varaslähtökonsertilla Bach Suomessa - loisteliasta virtuoosipianismia. Pianisti Risto-Matti Marin tarjoilee harvinaisen valikoiman suomalaisia konserttisovituksia J.S. Bachin musiikista. 1800- ja 1900-lukujen taitteen ilmiöinä yhdistyvät romanttinen virtuoosipianismi sekä Bach-renessanssin kulta-aika. www.barokkikuopio.comLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Heinäkuun puolivälissä alkavat urkumusiikin ystävien hemmotteluviikot. 18.7. erityisesti sovituksiin ja improvisaatioon paneutunut urkuri Giampaolo di Rosa (Rooma) aloittaa omilla urkusovituksillaan Mozartin pianosonaatista no. 7 sekä Beethovenin hurjasta ”Myrskysonaatista” no. 17. Keiko Inoue (Tokio) jatkaa 25.7. runsaalla ranskalaisella urkuohjelmalla. Klassikoiden (de Grigny, Franck, Dubois, Vierne) lomassa loistaa Toshio Hosokawan Cloudscape for organ (2000), jossa pilvien lailla risteilevät musiikilliset kerrokset edustavat kolmea japanilaista Shō-lehdykkäsoitinta. 1.8. Anna Pulli-Huomo soittaa Louis Viernen urkusinfonian no. 5 (1924), joka Viernen sinfonioista laajimpana edustaa kypsynyttä, modernimman 1. maailmansodan jälkeisen maailman urkusinfonian tyyliä.

8.8. Suomen vanhan musiikin liikkeen uranuurtaja, viulisti Kreeta-Maria Kentala ja kosketinsoittaja Tea Polso soittavat viisi Biberin Mysteerisonaattia, jotka kuvaavat "pyhiä mysteereitä", Raamatun kuvauksia Jeesuksen elämänvaiheista. Teosten sisältöä ja historiaa avaa tilaisuudessa musiikin tohtori ja kanttori Martti Laitinen.

Iltamusiikkisarjan päättää 15.8. Kesäyön unelmia. Huilisti Teea Karttunen, klarinetisti Tessa Kokkonen ja pianisti Leena Toivanen soittavat kesäisiä luontokuvauksia ja muun muassa Debussyn ja Pärtin unenomaisia tunnelmakuvia.

Kesän iltamusiikit Kuopion Tuomiokirkossa torstaisin klo 20. Ohjelmat 15/10€.

Vesa Kajava urkuriksi Tuomiokirkkoon

Seurakuntaneuvosto valitsi kokouksessaan tiistaina 14.5. musiikin maisteri Vesa Kajavan Tuomiokirkon urkuriksi. Hakijoita virkaan oli yhteensä yhdeksän, joista hakemusasiakirjojen perusteella soveltuvuusnäytteisiin ja haastatteluihin kutsuttiin neljä: Kaisa-Leena Hannikainen, Vesa Kajava, Heikki Mononen ja Minna Raassina. Kajava aloittaa virassaan elo-syyskuussa. Lue lisää päätöksestä.

Kuopion tuomiokirkolla on omat nettisivut

Tuomiokirkon historiaa ja nykypäivää löytyy nyt oman sivun alta; kuopiontuomiokirkko.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Täältä löytyy myös tuomiokirkon ajankohtaiset tapahtumat,  kuten messut ja konsertit.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Kuopion tuomiokirkko on remontissa 1.9.-17.10.2025 ja silloin kokonaan poissa käytöstä.

Tilaa Menot-kirje sähköpostiisi

Kaipaatko tietoa Kuopion seurakuntien tapahtumista? Voit tilata sähköpostiisi uuden Menot-uutiskirjeemme.

Uutiskirjeen tilaaminen ei maksa sinulle mitään, ja voit erota postituslistalta milloin haluat.

Tilaa Menot-uutiskirjeLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautajaisiin liittyvät papin ja muistotilaisuuden tilojen varaukset hauta- ja puistotoimistostaLinkki avautuu uudessa välilehdessä Siunauskappelintie 3, avoinna arkisin klo 9.00-15.00. Puhelinpalvelu klo 10.00-14.00
p. 010 5733 700.

Virkatodistukset ja sukuselvitykset voi tilata Kuopion aluekeskusrekisteristä, Museokatu 4, p. 010 5733 100
tai verkkolomakkeella. Linkki avautuu uudessa välilehdessä Avoinna arkisin klo 9.00 - 15.00.

tuomiorovasti, kirkkoherra
Tuomiokirkkoseurakunta
Museokatu 4
70100 Kuopio

toimistosihteeri, tuomiorovastinsihteeri
Tuomiokirkkoseurakunta
Museokatu 4
70100 Kuopio
Kreeta-Maria Kentala ja Tea Polso.

Lähellä sijaitsevia tiloja ja kohteita

Kuopion tuomiokirkko

Postitalon seurakuntakeskus