Neljä evankelistaa

2024-06-14 08:36:00.0, Elsa Kantele

Maalaukset neljästä evankelistasta kirkon penkkien väliin siirrettynä remontin aikana.

Urho Lehtisen maalaukset neljästä evankelistasta koristivat vuosina 1925-60 saarnastuolia, mutta ovat kirkon remonttien myötä löytäneet paikkansa peräseinustalta.

Taidemaalari Urho Lehtisen maalauksien ”neljä evankelistaa” alkuperäiset paikat olivat saarnastuolin kyljissä, mutta ne siirrettiin sittemmin remontin myötä vuonna 1960 nykyisille paikoilleen kirkon takaseinälle.

Urho Lehtinen on työskennellyt 1900-luvulla muun tuotantonsa ohessa myös laajalti kirkkomaalarina, ja kaikkiaan 50 eri kirkossa. Eräs toinenkin Tuomiokirkon tauluista, ”Elämän veden lähde”, on hänen kädenjälkeään.

Evankelistojen tauluissa ei ole nimiä, mutta heidät voi tunnistaa vakiintuneista symboleistaan. Matteuksen symboli on siivekäs ihminen, Markuksen leijona, Luukkaan härkä ja Johanneksen kotka. Nämä symbolit ovat olleet käytössä varhaiskristilliseltä ajalta lähtien, ja ne juontavat juurensa Ilmestyskirjaan, jossa kuvataan leijonan, härän, ihmisen ja kotkan kaltaisia olentoja.