Tuomiokirkon alttaritaulu

2024-06-14 08:50:00.0, Elsa Kantele

Tuomiokirkon alttaritaulussa on ristiinnaulittu Kristus.

Taidemaalari Berndt Godenhjelmin alttaritaulu Ristiinnaulittu on vuodelta 1843.

Kuopion Tuomiokirkon alttaritaulu on Berndt Godenhjelmin vuonna 1843 maalaama ”Ristiinnaulittu”. Silloinen kirkkoherra Mattias Ingman lahjoitti sen kirkolle, ja se on ollut paikallaan siitä asti. Ennen kyseistä taulua alttarin takaseinää koristivat kullatut risti sekä pääkallo sääriluineen, jotka symboloivat uutta sekä vanhaa liittoa.

Berndt Abraham Godenhjelm (1799-1881) oli suomalainen taidemaalari, ja aikansa keskeisimpiä alttaritauluja maalanneita taiteilijoita. Paitsi Kuopion Tuomiokirkon alttaritaulun, on hän maalannut myös 24 muutakin alttaritaulua eri puolille Suomea. Hänen ensimmäinen alttaritaulunsa, Liperin alttaritaulu, on hyvin pitkälti samankaltainen kuin Kuopion alttaritaulu. Kumpikin näistä maalauksista on myös tehty Godenhjelmin asuessa Pietarissa.

Kuopion Tuomiokirkon alttaritaulusta on jäljennökset Maaningan, Pielaveden ja Pieksämäen kirkoissa.