Petter Bergströmin vanhat alttaritaulut

2024-06-14 10:14:00.0, Elsa Kantele

Kaksi maalausta kirkon seinällä.

Bergströmin maalaukset olivat alttaritauluina Tuomiokirkkoa edeltäneessä puukirkossa 1700-luvun lopulla.

Nykyistä Kuopion Tuomiokirkkoa on edeltänyt neljä puista kirkkoa. Niistä viimeinen valmistui vuonna 1730 palaneen kirkon tilalle, ja on nykyisen kirkon edeltäjä. Maalari Petter Bergström maalasi sinne neljä taulua, joista kaksi, ”Ristiinnaulitseminen” ja ”Pyhän ehtoollisen asettaminen” ovat säilyneet nykypäivään asti.

Molemmat taulut olivat todennäköisesti alttaritauluina vanhassa kirkossa 1700-luvun loppupuolella, ja ehtoollinen sekä Kristuksen ristiinnaulitseminen olivatkin silloin tavanomaisia alttaritaulujen aiheita. Oli myös yleistä, että niitä esittävien taulujen yläpuolella alttarilla oli vielä ylösnousemusaiheinen maalaus, jollainen toinen Bergströmin tuhoutuneista maalauksista olikin.

Maalari Petter Bergström oli ruotsalainen, mutta hän asui vuosina 1739-1749 eri puolilla Suomea. Bergström on tehnyt lukuisia maalauksia eri Suomen kirkkoihin. Niiden aiheena on useimmiten ollut ristiinnaulitseminen.