Jacob Rijfin reliefi

2024-06-17 19:30:00.0, Elsa Kantele

Jacob Rijfin sivuprofiili kipsivaloksena

Kuvanveistäjä Erik Cainbergin vuonna 1799 tekemä kipsinen kohokuva esittää kirkonrakentaja Jacob Rijfiä.

Kipsinen kohokuva on kuvanveistäjä Erik Cainbergin vuonna 1799 muotoilema. Kuva esittää kuuluisaa kirkonrakentajaa Jacob Rijfiä, joka on suunnitellut lukuisia kirkkoja ja johti muun muassa Kuopion Tuomiokirkon rakennustöitä.

Jacob Rijf syntyi vuonna 1753 kirkonrakentajasukuun. Hän teki uransa alan ollessa merkittävässä murroksessa: hän oli viimeisiä itseoppineita ja työväenluokkaisia kirkonrakentajia, ja hänen jälkeensä 1700-luvun lopulta alkaen vastuu rakennusten suunnittelusta siirtyi kirkonrakentajilta koulutetuille arkkitehdeille.

Rijf opiskeli arkkitehtuuria Tukholman taideakatemian arkkitehtikoulussa, ollen näin ainoa arkkitehtuuria opiskellut kirkonrakentaja ja ensimmäinen kyseisessä koulussa opiskellut suomalainen.

Kuopion Tuomiokirkon rakennustyöt, joita Rijf johti, alkoivat 1805. Työt kuitenkin keskeytyivät 1808 silloin syttyneen Suomen sodan vuoksi. Töiden keskeydyttyä Rijf lähti Tukholmaan, jossa hän kuitenkin menehtyi kuumetautiin, näkemättä Tuomiokirkon valmistumista vuonna 1805 Pehr Granstedtin johdolla.