Muuruveden kirkko 120 vuotta

Muuruveden kivikirkko on arkkitehti Josef Stenbäckin suunnittelema. Rakennusmestarina toimi Muuruvedellä myöhemmin asunut Kaarlo Albert Honkavaara, silloiselta nimeltään Hall. Rakennustyöt aloitettiin kesällä 1902 ja ne saatiin päätökseen syksyllä 1904. Kaikkein vilkkaimpina rakennusaikoina, kesällä ja syksyllä 1903, kirkkoa oli rakentamassa noin 60 miestä, mm. useita kivityömiehiä, jotka olivat saaneet erityistä kiitosta kauniisti muuratusta seinäpinnasta. Kirkko vihittiin käyttöön 18.9.1904.

Lue lisää Muuruveden Kotiseutuyhdistyksen sivuilta

Muuruveden kirkko

Muuruveden kirkon juhlavuoden logo.
Juhlavuoden logo Jarmo Mustonen/smartonline.fi

Juhlaviikko 14.9.–22.9.2024

Yhtä juhlaa Muuruvedellä

Lauantaina 14.9. klo 10–14

Kaikki elämän juhlat –teemainen tapahtuma kirkossa ja Kylätalolla. Musiikkia ja juhlien järjestämiseen liittyviä yrityksiä esillä. Ohjelma tarkentuu myöhemmin alkusyksystä. Lisätietoja Asta Karppiselta p. 040 778 4234. Järjestäjinä Muuruveden Kyläyhdistys ja Muuruveden alueseurakunta.

Perinneseurat Muuruveden vanhassa pappilassa

Sunnuntai-iltana 15.9. klo 18

Mukana seuroissa mm. Muuruvedellä työskennelleitä pappeja. Voit pukeutua ”vanhan ajan tyyliin”. Seuroissa weisataan wirret vuoden 1886 wirsikirjan sanoin. Tämä virsikirja oli käytössä kirkon vihkiäisten aikana 120 vuotta sitten. Seurakahvit, lettipullaa ja kranssia, S-pikkuleipiä. Muuruveden vanha pappila, Papintie 16.

Lauluyhtye Lakesingersin konsertti kirkossa

Keskiviikkona 18.9. klo 18. Kirkon 120-vuotisvihkiäispäivä.

Lauluyhtyeessä laulavat Järvi-Kuopion kanttorit Annette Kärppä-Leskinen , Lala Maukonen, Taru Parviainen ja Matti Saarela sekä Muuruveden pappi Eino Keihänen. Ohjelmassa on kirkkomusiikin helmiä kotimaasta ja Euroopasta. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelmalehtiset 10 €. Tuotto kokonaisuudessaan Muuruveden koulun vanhempainyhdistykselle alueen lasten ja nuorten hyväksi.

Juhlamessu 120-vuotiaassa kirkossa

Sunnuntaina 22.9. klo 10 (huom. aika)

Messussa saarnaa Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen. Muissa palvelutehtävissä ovat mm. Järvi Kuopion kirkkoherra Juha Hagman, aluepappi Eino Keihänen, diakoni Olli Inkinen, kanttori Lala Maukonen ja Kuopion seurakuntayhtymän nuorisokanttori Jarkko Maukonen. Runsaasti musiikkia kuorolaisilta. Messupalvelijoina alueseurakunnan vastuuryhmän jäsenet. Messu on yhteinen Juankosken alueseurakunnan kanssa. Messua varten tulostetaan ohjelmalehtinen.

Juhlakahvit ja ohjelmaa Kylätalolla

Sunnuntaina 22.9. n. klo 11.30 alkaen Kylätalolla

Kahvitarjoilun jälkeen rovasti Mikko Huhtalan koostama kuva- ja videoesitys kirkon historiasta ja kirkosta tänään. Kylätalo, Rantatie 9.

Tulosta juhlaviikon ohjelma

Muuruveden kirkko.
Kuva Tuija Hyttinen

Jo kesällä tapahtuu

Muuruveden kirkko Tiekirkkona

Kirkko on avoinna 25.6.–26.7. ti–pe kello 11–15. Kirkossa päivystävät Eläkeliiton Muuruveden yhdistyksen jäsenet ja muita vapaaehtoisia. Kirkkoon voi tutustua myös jumalanpalvelusten ja kirkkokahvien yhteydessä pääsääntöisesti sunnuntaisin kello 13. Kirkon 100-vuotisjuhlajulkaisua vuodelta 2004 (näköispainos) on myynnissä kirkon eteisessä hintaan viisi euroa. Maksu kirkossa olevaan rahalaatikkoon.

tiekirkot.fi

Museossa näyttely rakentamisen historiasta

Muuruveden Kotiseutumuseossa on kesällä kirkon rakentamisen historiaan liittyvä näyttely. Museo on avoinna 25.6.–28.7. ti–pe klo 11–17 ja la–su klo 11–15. Pääsymaksu 5 €/aikuiset ja 3 €/lapset 8-15 v. Keskustie 24, Muuruvesi.

Muuruveden Kotiseutuyhdistys

Seurakuntapastori