Hautausmaakävely

to 11.7. klo 18.00
Vanha hautakivi hautausmaalla

Flodbergin hautausmaa, Hannikaisenkatu 5

Kävelykierros alkaa Flodbergin kappelin edestä. Oppaana Kuopion Oppaat ry:n opas. Kierrokselle on vapaa pääsy. Kesto noin 1,5-2 tuntia.

Hautausmaa on monien kiehtovien tarinoiden ja muistojen paikka. Hautausmaakävelyillä nähdään monien paikkakuntalaisten merkkihenkilöiden haudat, kuullaan elämäntarinoita ja hämmästellään hautamuistomerkkien rikkautta ja symboliikkaa. Kävelyt ovat avoimia teitä paikkakunnan historiaan.

Tänä vuonna kävelykierrosten teemoja ovat mm. "Totuuksia ja tarinoita elämästä Kuopion Isolla hautausmaalla" sekä "Eskon puumerkki, kotiseututyötä Nilsiässä" Kankaisen hautausmaalla. Kesällä 2024 opastettuja kävelykierroksia tehdään eri hautausmaille niin Kuopion keskustassa kuin Järvi-Kuopion ja Kallaveden seurakuntien alueellakin. Ensimmäinen kierros on toukokuussa ja viimeinen syyskuussa.

Opastettuja hautausmaakävelykierroksia on järjestetty Kuopiossa jo yli kaksikymmentä vuotta, ja ne ovat olleet erittäin suosittuja. Yksi merkittävimmistä Suomen ev.lut.kirkon toiminnoista on hautausmaiden ylläpito. Hautausmaat ovat muistomerkkeineen osa perinnettä ja kulttuurihistoriaa.

Hautausmaakävely on oivallinen tapa tutustua niin koti- kuin mökkipaikkakunnankin menneisyyteen. Mennyt aika tulee eri tavalla eläväksi pelkkään lukukokemukseen verrattuna, kun hautausmaalla kulkiessaan kuulee samalla selostusta paikan historiasta. Juuri näitä perinteitä ja elämänkohtaloita pyrimme järjestämillämme hautausmaakävelyillä valottamaan.

Aurinkoisia ja muistorikkaita
hautausmaakävelyitä toivottaen