BarokkiKuopion konsertti: Sing nature alive

Männistön Pyhän Johanneksen kirkko

Rachel Fenlon, laulu, piano & live-elektroniikka
Solmund Nystabakk, laulu & luuttu

Sing nature alive from my insides on laulusarja, joka ilmaisee syvää rakkautta luontoon ilmastonmuutoksen tragedian ja väistämättömyyden valossa. Se on sävelletty itse itseään pianolla säestävälle sopraanolle ja live-elektroniikalle. Sen esittää monipuolinen laulaja ja pianisti Rachel Fenlon, jolle teos on sävelletty. Musiikin on säveltänyt Matthias McIntire, ja teoksen tekstit ovat yhdessä Fenlonin ja McIntiren yhdessä luomia.

Teoksen keskeisenä muotona on "Dream form" (suom. unimuoto). Tässä muodossa ääni ja piano luovat yhdessä äänitallenteiden kanssa vedestä, luonnosta ja hengityksestä muotoutuvan jatkuvan, unenomaisen tekstuurin. "Laulut" nousevat esiin selkein ääriviivoin tai nousevat haihtuvina pyörteinä vajoten sitten takaisin hämärään, ollen vuorotellen rauhallisia, väkivaltaisia tai tukehtuvia. "Dream form" uudistaa perinteistä laulusyklin rakennetta, joka muodostuu erillisistä kappaleista, joiden välissä on taukoja.

Fenlonin esittämän laulusarjan lisäksi konsertissa kuullaan niin ikään yhtäaikaisesti sekä laulaen ja soittaen esiintyvän Solmund Nystabakkin tulkintoja varhaisbarokin luuttulauluista. Norjalainen Nystabakk on tutkinut väitöskirjassaan erilaisia tapoja lähestyä tätä rikasta ohjelmistoa tekstin merkitysten, historiallisten esityskäytäntöjen sekä erilaisten esitystilanteiden kautta tuodakseen sitä mahdollisimman laajojen yleisöjen ulottuville ja tehdäkseen siitä helposti lähestyttävää nykykuulijoille.

Käsiohjelma 10 €.

Rachel Fenlonin kuva: John Kelsey