Päivämusiikki

Männistön Pyhän Johanneksen kirkko

Annastiina Tahkola, mezzosopraano
Pertti Tahkola, piano

Päivämusiikissa esiintyvät mezzosopraano Annastiina Tahkola yhdessä pertti Tahkolan kanssa.
Päivämusiikkiin on vapaa pääsy.

Pertti Tahkola valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta Kuopion osastosta 1996 pääaineenaan laulu, opettajanaan mm. Peter Lindroos. Lauludiplomin hän on tehnyt prof. Jorma Hynnisen johdolla. Tahkola on syventynyt myös urkuimprovisaatioon ja täydentänyt opintojaan mm. Peter van Dijkin sekä Kaj-Erik Gustafssonin mestarikursseilla. Tahkola on monipuolinen muusikko. Hän on konsertoinut runsaasti kotimaassa eri festivaaleilla niin urkurin, pianistin kuin laulajankin roolissa. Tenorisolistina hän on ollut mm J. S. Bachin Jouluoratoriossa evankelistan roolissa, Johannes-passiossa tenorisolistina sekä evankelistan roolissa, Pääsiäisoratoriossa, useissa kantaateissa, Händelin Messias-oratoriossa, W .A.Mozartin Requiemissa ja D. Buxtehuden kantaateissa sekä sotilassoittokuntien konserteissa. Hän on konsertoinut niin kirkkokonsertein kuin omin lied-resitaalein, ohjemistossaan mm. Schumannin Dichterliebe. Pertti Tahkola on säveltänyt runsaasti urku-, kuoro-, sekä vokaalimusiikkia. Hänen säveltämänsä Vesper kantaesitettiin 2008 Heinäveden musiikkipäivillä. Pertti Tahkolalla on kirkkomuusikon töistä yli 25 vuoden kokemus. Hän on ollut palveluksessa mm. Kuopion Tuomiokirkkoseurakunnassa, Kangasniemen ja Leppävirran seurakunnissa sekä lähes vuosikymmenen Heinäveden seurakunnassa. Tahkola on toiminut eri kuorojen äänenkäytönkouluttajana, hiippakuntakouluttajana sekä Itä-Suomen Yliopistossa teologien kouluttajana. Heinäveden musiikkipäivien taiteellisena johtajana hän toimi vuosina 2007-2010. Hän on ollut mukana viidellä eri omakustanteella sekä Yleisradion äänityksissä. Pertti Tahkola toimii Jyväskylän seurakunnan A-kanttorin virassa keskustan alueella. Yhtenä mieleisenä työtehtävänään hän esittää perustamansa Kamarikuoro Valon kanssa vuosittain suuria kirkkomusikkiteoksia.

Annastiina Tahkola valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta Kuopion osastosta pääaineenaan kirkkomusiikki ja syventymiskohteenaan laulu. Suuren yleisön tietoisuuteen Annastiina Tahkola nousi voitettuaan ensimmäisen kansainvälisen Sibelius-laulukilpailun vuonna 2007. Hänen laaja ohjelmistonsa ulottuu vanhasta musiikista aina nykymusiikin kantaesityksiin saakka. Hän on esiintynyt niin kotimaassa kuin ulkomaillakin lukuisilla festivaaleilla eri kuorojen ja orkesterien solistina, lied-resitaalein sekä kirkkokonsertein. Tahkola on ollut solistina Joensuun, Jyväskylän, Kemin, Kokkolan, Kouvolan, Kuopion, Lappeenrannan, Oulun, Porin ja Turun Kaupunginorkesterien sekä Radion Sinfoniaorkesterin konserteissa sekä tehnyt runsaasti yhteistyötä sotilassoittokuntien kanssa, mm. Kaartin konserteissa ja työskennellyt eri kamariyhtyeiden solistina.

Annastiina Tahkolan oopperadebyytti oli Suomen Kansallisoopperassa 2010 Brittenin oopperassa Albert Herring, Mrs Herringin roolissa Mikko Franckin johdolla. Viimeisin oopperarooli hänellä on ollut Ilkka Kuusiston pienoisoopperassa Nainen kuin jäätynyt samppanja, missä hän laulaa kirjailija Aino Kallaksen roolin. Oopperan esitykset ovat jatkuneet eri puolilla Suomea.

Tahkola on kysytty kirkkoteosten solisti ohjelmistossaan kaikki keskeiset oratoriot, passiot, kantaatit ja messut. Nykymusiikista mainittakoon mm. Pekka Kostiaisen Requiemin kantaesitys Jyväskylä Sinfonian kanssa, Jyrki Linjaman Stabat Materin alttorooli, T. Trachselin 2. Sinfonian mezzosopraano-osa Kaartin soittokunnan solistina sekä suomalaisen liedin kantaesityksiä. Tahkola on tehnyt runsaasti lied-yhteistyötä maamme eturivin pianistien kanssa.
Annastiina Tahkolalta on laulanut lukuisilla tallenteilla, joista mainittakoon Nova Recordsin tuottamat levyt Sineä ja kultaa (suomalaista laulumusiikkia) ja Jean Sibelius 150 (Sibeliuksen lauluja).

Tahkola toimii taiteellisen työnsä ohella Sibelius-Akatemian laulutaiteen tuntiopettajana ja Savonia-amk:n klassisen laulun lehtorina.

Männistön seurakunta