Diakoniatyö Tuomiokirkkoseurakunnassa

Diakoniatyömme Tuomiokirkkoseurakunnassa nousee seurakuntamme asukkaiden tarpeista. Haluamme vahvistaa osallisuutta ja lievittää yksinäisyyttä. Kohtaamme, näemme ja kuulemme kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Ammattitaitoomme kuuluu sosiaaliturvan ja terveydenhuollon palvelujen osaaminen. Tuemme surussa ja vaikeissa elämäntilanteissa. Tuemme myös arkielämän hengellisissä tarpeissa.
Ota rohkeasti yhteyttä.

Diakoniatyö ev.lut kirkon sivuilla

Usein kysytyt kysymykset

Millaista diakoniatyön apu on?
- Diakoniatyöntekijä tarjoaa keskusteluapua monenlaisiin elämäntilanteisiin, mukaan lukien hengellisen tuen. Taloudellista tukea on saatavilla ruoka-apuna tai laskujen maksamisessa, mutta ensisijainen taloudellinen tuki tulee Kelalta ja sosiaalitoimesta.
Mihin seurakuntaan kuulun, kehen diakoniatyöntekijään otan yhteyttä?
- Voit etsiä oman osoitteesi perusteella oman seurakuntasi tästä linkistä: SeurakuntahakuLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Kuka voi hakea apua diakoniatyöstä?
- Aina kun tarvitset apua, ota yhteyttä alueesi diakoniatyöntekijään. Yhteystiedot löydät verkkosivuiltamme. Emme koskaan tiedustele, kuulutko kirkkoon. Voit kuulua mihin tahansa kirkkokuntaan.
Mitä tarvitsen mukaan, kun tulen diakoniatyöntekijän vastaanotolle taloudellisessa kriisissä?
- Sovi vastaanottoaika etukäteen ja ota mukaasi tarvittavat asiakirjat. Yleensä tarvitset viime kuun tiliotteen ja mahdollisen toimeentulotukipäätöksen. Sähköiset todisteet ovat myös hyväksyttäviä.
Menevätkö tietoni eteenpäin?
Diakoniatyöntekijät ovat vaitiolovelvollisia. Asiakkaan kanssa sovitaan yhdessä yhteistyöstä sosiaalitoimen tai muun viranomaisen kanssa.

Olemme mukana EU-rahoitteisessa Aineellisen avun hankkeessa:

• Tarjoamme keskusteluapua ja taloudellista ohjausta
  • Tuemme päihteettömyyttä ja ohjaamme hyvinvointialueen palveluiden piiriin
  • Jaamme EU-ruoka-apukortteja
  • Lisätiedot: Kirsi 040 4848255 tai Birgitta 040 4848284

Muut auttavat tahot:

KELALinkki avautuu uudessa välilehdessä

TakuusäätiöLinkki avautuu uudessa välilehdessä

OikeusapuLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mun TalousLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Velkaneuvonta

Pohjois-Savon hyvinvointialue

Kirkon keskusteluapu yhteystiedot
Palveleva puhelin toimii numerossa: 0400 221 180. Avoinna joka päivä klo 18-24.

diakonissa
70100 KUOPIO

Keskustan alueen puhelinpäivystys maanantaisin klo 9.30–11.30. Kirkon Ulkomaanavun yhdyshenkilö. Vuorotteluvapaalla 1.5.-30.9.2024

diakoni
70100 KUOPIO

Keskustan alueen puhelinpäivystys keskiviikkoisin klo 9.30–11.30.

diakoni
70100 Kuopio

Inkilänmäen puhelinpäivystys tiistaisin klo 9.30–11.30.